“Ei minusta sittenkään tullut luokanopettajaa”
21900
post-template-default,single,single-post,postid-21900,single-format-standard,theme-stockholm,qode-social-login-1.1.3,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-1.1,woocommerce-no-js,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive
Luokanopettajasta yrittäjäksi

“Ei minusta sittenkään tullut luokanopettajaa”

Sain eilen kunnian osallistua Tampereen yliopiston opettajaopiskelijoiden järjestämään keskusteluiltaan Ei minusta sittenkään tullut luokanopettajaa. Aiheena oli, kuinka luokanopettajan tutkinnolla voi työllistyä myös muille aloille ja muihin töihin kuin koulumaailmaan.

Meitä panelisteja oli laidasta laitaan, mutta kaikki yhdisti kasvatustieteen maisterin ja luokanopettajan tutkinto. Panelistit koostuivat yrittäjistä, vapaansivistystyön opettajista, esimiehistä, pedagogisista asiantuntojoista ja oli mukana yksi kansaedustajakin.

Jokaisen osallistujan uratarina on omanlainen ja mitään yhtä oikeaa ratkaisua ei työllistymiseen koulun ulkopuolelle ole. Tiivistettynä kaikkien paneelistien sanoma oli kuitenkin selkeä – Jos olet luokanopettajaopettaja opiskelija tai jo valmistunut ja haaveilet muiden alojen töistä, muista että koulutuksesi sekä työkokemuksesi antavat jo paljon valmiuksia moneen.

Puheenvuoroista nousi ilmi, kuinka kannattaa miettiä omaa osaamista ja vahvuuksiasi sekä kiinnostuksen kohteita laajasti. Elinikäinen oppiminen on tämän päivän ja tulevaisuuden työn kannalta tärkeää, lähes kaikissa töissä tarvitaan osaamisen kehittämistä jatkuvasti. Jos olet opiskelija, sinulla voi olla myös mahdollisuus valita sivuaineet kiinnostuksesi mukaan. Itse olen opiskellut jatkuvasti työ ohessa. Kannattaa myös olla aktiivinen, osallistua erilaisiin tapahtumiin tai ohjelmiin, verkostoitua, puhua ääneen uratoiveista. Koskaan ei voi tietää, mitä mahdollisuuksia aukeaa, kun avaat suusi!

Oma uratarinani

Itse olen valmistunut luokanopettajaksi Helsingin yliopistosta 2007 ja sen jälkeen tehnyt yli kymmenen vuotta luokanopettajan töitä. Olen tehnyt työtäni suurella innolla ja ilolla, mutta myös jossain vaiheessa kokenut, että haluaisin tehdä jotain muuta. Perustin toiminimen jo opettajana työskennellessäni, sillä tein satunnaisia valmennuksia sekä olin tekemässä erästä verkkokurssia. Pääsin myös kokeilemaan ei-open-hommia Oppimon poikkitieteellisessä vertaisoppimisryhmässä, jota kautta tein harjoittelun Opetushallituksessa. Omassa luokanopettajan työssäni olen olut aktiivinen erilaisissa hankkeissa, projekteissa sekä johtoryhmässä ja päässyt näiden tehtävien kautta kehittämään omaa osaamistani. Nämä kokemukset ovat tuoneet itseluottamusta ja uskallusta myös hakea muita töitä. Vahva tunne yrittäjyyteen tuli positiivisen psykologian opintojen jälkeen, jolloin kiinnostus kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin kasvoin ja koin, että tämänlaista yritystä ei vielä ollut olemassa. Se piti siis luoda itse! Löysin upean kollegan Susannan, jonka kanssa loimme työhyvinvointikoulutuksemme. Omassa tarinassani on siis mukana sekä kovaa työtä että sattumaa.

Visualisointi avuksi

Joskus oman tulevaisuuden hahmottaminen voi olla vaikeaa. Tai saatamme tietää suurin piirtein mitä haluamme, mutta unelmointia voi varjostaa jo valmiiksi huoli siitä, kuinka pääsemme tavoitteisiimme. Aina sitä ei tarvitse, eikä voikaan, tietää etukäteen. Tärkeintä on uskaltaa unelmoida!

Ehkä yksi positiivisen psykologian tunnetuimmista interventioista on Paras mahdollinen minä eli Best Posible Self -mielikuvaharjoitus. Anna itsellesi pieni hetki aikaa visualisoida parasta mahdollista elämääsi, ehkä unelmiesi työtä.

Paras mahdollinen minä -harjoitus

Ota itsellesi hetki aikaa.

Istu tai makaa mukavassa asennossa.

Sulje silmäsi ja hengitä muutaman kerran syvään.

Anna kehosi rentoutua ja mielesi tyhjentyä ajatuksista.

Kun olet valmis, voit aloittaa.

Mieti parasta mahdollista elämääsi vuoden, kolmen vuoden tai viiden vuoden päähän. Kuvittele mielessäsi mahdollisimman tarkkaan, millaista elämäsi on silloin. Mitä teet? Missä olet töissä? Missä olet? Kenen kanssa? Mitä ympärilläsi on? Mitä kuulet ja näet? Mitä tunnet? Miten olet päässyt sinne?

Anna mielesi vaellella näkymässä, jossa kaikki asiat ovat parhaalla mahdollisella tavalla ja elät unelmiesi elämää.

Tämän mielikuvaharjoituksen jälkeen voit kirjoittaa tästä parhaasta mahdollisesta elämästäsi tai tehdä vaikka kuvakollaasin lehdistä leikatuista kuvista. Kuvakollaasin voi jättää itsellesi näkyville muistuttamaan unelmistasi.

Palaa tähän mielikuvaan vuoden tai parin päästä. Mitä onkaan tapahtunut? Oletko saavuttanut unelmasi? Mikä sinusta on tullut?