Etätyöt ja kotihoito/kotikoulu – kuinka mahdottoman yhdistelmän saa vähemmän mahdottomaksi?
21985
post-template-default,single,single-post,postid-21985,single-format-standard,theme-stockholm,qode-social-login-1.1.3,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-1.1,woocommerce-no-js,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive
poikkeusarki ja positiivinen psykologia

Etätyöt ja kotihoito/kotikoulu – kuinka mahdottoman yhdistelmän saa vähemmän mahdottomaksi?

Kuinka kauan poikkeusolot vielä kestävät? Kuinka kauan teemme etätöitä? Kuinka kauan lapset ovat pois päivähoidosta tai koulusta? Sitä ei tiedä kukaan. Ja vaikka koronarajoituksia purettaisiinkin, on normaaliarkeen vielä pitkä matka.

Tämä kaikki aiheuttaa huolta ja herättää monenlaisia tunteita. Pienten lasten hoito ja etätyöt ovat kuormittava ja lähes mahdoton yhdistelmä monessa perheessä. Toisissa perheissä tilanne voi olla helpompi, mutta varmasti meistä kaikki odottaa paluuta tavalliseen päiväjärjestykseen.

Olen keskustellut monien ystävien ja tuttujen vanhempien kanssa siitä, kuinka he ovat selvinneet tästä etätyö+lapset yhdistelmästä. Halusin jakaa ne teidän kanssanne. Ehkäpä niistä on jollekin teistä iloa!

Muistetaan kuitenkin, että meidän jokaisen tilanne kotona, töissä ja perheissä on erilainen, eivätkä ne ole verrattavissa toisiinsa. En sano, että näillä vinkeillä varmasti onnistut tai että toimisi juuri teidän perheessä, mutta voit ehkä poimia jonkun ja hieman helpottaa poikkeusarkea.

“Laske rimaa ja lounaaksi näkkäriä”

Vanhempien monista vinkeistä nousi luovuus, riman laskeminen, selkeys ja myös tilanteen kuormittavuus.

 

“ Iloitsen siitä, että aikaa säästyy 1-2h päivässä työmatkoista, auttaa jaksamisessa.”

“Einekset ja isot satsit ruokaa edellisenä iltana valmiiksi.”

“Purkkihernekeitto ja koulunäkkäri.”

“Olemme palkanneet ulkopuolisen lastenhoitajan.”

“En yritä tehdä montaa asiaa samaan aikaan. Kun ohjaan lasten koulua en tee töitä. Jos taas teen töitä en tee oikeastaan mitään lasten suhteen.”

“Elän vain päivä kerrallaan. En mieti kamalan pitkälle kasvatus- ja kouluhommia, muuten tulee hulluksi.”

“Otan omaa aikaa lenkillä. En koskaan lenkkeillyt näin paljon!”

“Tehokkaampaa yrittää löytää 3-4h rauhallinen setti, kuin yrittää tehdä 8h lasten lomassa. Vaatii kommunikointia vaimon kanssa.”

“Sauna! Paras äänieristys ja lasten vaikea löytää minua sieltä.”

“Päivärytmin höllentäminen. Jos koululaiset viihtyvät 3 tuntia välitunnilla, niin olkoon.”

“Lounaaksi sellaista, jonka lapset osaavat lämmittää itse mikrossa.”

“Hyödynnän viikonloput kun toinen ei silloin töissä.”

“Pidän etäpalaverit lastenhuoneessa, koska ainoat huoneet, joissa ovet. On muistettava pöngätä ovi, jottei tule vierailijoita kuviin.”

“Herään viideltä ja teen pari tuntia töitä ennen muun perheen heräämistä. Helpottaa, kun saa kriittisimmät hommat tehtyä, vaikka koko muu päivä olisi härdelliä.”

“En stressaa ruutuajasta. Ohjelmia aamulla, lounaan jälkeen ja illalla. Väleissä ulkoilua ja leikkiä.”

“Lapsi koulussa päivät.”

“Silloin kun ahdistaa kaikkein eniten meditoin 5 minuuttia ai syön suklaata ja salmiakkia.”

“Puolison kanssa sovimme edellisenä iltana päiväohjelman ja sen kuka laittaa ruokaa.”

“Tärkeää oli tajuta, että lapsen voi viedä hoitoon, vaikka ei ole kriittisellä alalla. On nimittäin tärkeää myös pitää firmat pystyssä.”

“Kalenteroitu oma aika. Oli se sitten päikkäriaika tai illalla lasten nukkumaan menon jälkeen. silloin ei siivousta tai töitä. Aikaa vain minulle!”

Tämä tilanne on kaikille poikkeuksellinen, eikä tilanne ole helppo, vaikka sitä kuinka yrittäisi suunnitella, ennakoida tai helpottaa:

 

“Kipuilua aiheuttavia asioita on runsaasti enemmän.”

“ Mulla ei oo mitään. Mä kipuilen edelleen tän asian kanssa ja duuni kärsii todella paljon kun en saa yhtälöä toimimaan.”

“On päivä, jolloin toimii ja jolloin ei.”

“Joku idea siinä on, että lapset hoidossa ja aikuiset töissä. Odotan että saan viedä lapset hoitoon.”

“Tämä kaaos on niin raskasta.”

poikkeusarki ja positiivinen psykologia

Itsemyötätunto avuksi

Positiivisen psykologian ajatus ei ole lakaista vaikeitakaan asioita maton alle. Luontaisesti meillä on taipumusta kuitenkin kiinnittää negatiivisiin asioihin enemmän huomiota kuin niihin, mitkä ovat hyvin.

Näinä vaikeina aikoina saatamme myös olla erittäin ankaria itsellemme. Saatamme verrata omaa tilannetta toisiin perheisiin, vaikka emme tiedä todellisuudessa, miten asiat ovat.

Tutkija Kristin Neffin (2003) mukaan itsemyötätunto koostuu kolmesta elementistä:

  1. Ystävällisyys itseäkohtaan. Puhutko itselesi kuin parhaalle ystävällesi?
  2. Jaettu ihmisyys. Muista, että haasteet koskettavat jokaista meitä. Keskustele ja pyydä apua, et ole yksin!
  3. Tietoinen läsnäolo. Pysähdy ja hengitä. Tarkastele tilannettasi suurentamatta ja tai pienentämättä sitä. Ole itsellesi läsnä ja ole armollinen. Sinä riität!

Olisi kiva kuulla, miten teillä onnistutaan yhdistämään etätyö ja lapset. Lisää kommentteihin omat vinkkisi arjen helpottamiseen!

Voimia jokaiselle tähän poikkeusarkeen <3

HUOM!

Jos olet Mothers in Business Ry:n jäsen ilmoittaudu mukaan kuuntelemaan Susanna Posion ja minun webinaaria positiivisesta psykologiasta tiistaia 5.5.2020 klo 17.15-18.30! Lämpimästi tervetuloa!