Kohti kukoistavaa koulua
koulu, työhyvinvointi, kohti kukoistavaa koulua, opettajien uupumus, työhyvinvoinnin vuosi
21752
post-template-default,single,single-post,postid-21752,single-format-standard,theme-stockholm,qode-social-login-1.1.3,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-1.1,woocommerce-no-js,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Kohti kukoistavaa koulua

Lukuvuosi 2019-2020 on opettajien työhyvinvoinnin vuosi. Opettajien uupumus, opettajan työn muutos ja työmäärän lisääntyminen on puhututtanut paljon. Olemme kollegani Susanna Posion kanssa päättäneet vastata opettajien työhyvinvointihaasteeseen kehittelemälläme Kohti kukoistavaa koulua -koulutuksella.

Olemme molemmat kasvatustieteen maistereita ja toimineen luokanopettajina yli kymmenen vuotta. Itse olen työskennellyt kymmenen vuotta Itä-Helsingissä luokanopettajana ja sitä ennen erityisluokanopettajana erityiskoulussa. Olen aina rakastanut haasteita sekä innostunut siitä, että saan jatkuvasti ratkaista haasteita ja kehittää itseäni ja omaa osaamistani. Kuitenkin minullakin on kokemus uupumisesta ja työnilon menettämisestä. Kun palasin ensimmäisen lapsen jälkeen töihin, koin valtavaa riittämättömyyden tunnetta ja uupumista.

Koulu on muutoksessa: uusi opetussuunnitelma, digitaaliset opetusmenetelmät ja monet lisätyöt ovat lisänneet opettajan työmäärää. Myös uudenlainen tapa opettaa, jossa oppilas on enemmän keskiössä, pakottaa opettajat tarkastelemaan omaa opettajaidentiteettiään uudelleen.

Kohti kukoistavaa koulu on koulutuskokonaisuus kouluille, jotka haluavat edistää opettajien työhyvinvointia ja työssä jaksamista. Emme voi tarjota kouluille lisäresuresseja, lisää opetustunteja tai aikaa, mutta voimme tarjota positiivisen psykologian työkaluja itsensä johtamiseen ja työn rajaamiseen sekä työn imun lisäämiseen.

Koulutusteemoja työhyvinvoinnin lisäämiseen:

  • Työn merkityksellisyyden löytäminen: Mikä merkitys on opettajan työllä? Mikä on työn merkitys opettajalle itselleen? Tutkimusten mukaan merkityksen löytäminen johtaa korkeampaan hyvinvointiin.
  • Myönteisyyden vaikutus: Myönteisillä tunteilla on positiivinen vaikutus terveyteemme, oppimiseen ja muutosketteryyteen? Miten voimme lisätä myönteisiä tunteita opettajan työhön?
  • Työn rajaaminen: Työn tuunauksella voidaan päästä työn imuun. Työtä voi tuunata monella tavalla ja priorisoida tehokkaammin.
  • Vahvuudet käyttöön: Pääsemmekö käyttämään omia vahvuuksiamme työssä vai toimimmeko jatkuvasti omalla epämukavuusaluella? Mitkä ovat kollegan tai työparin vahvuudet? Miten voi jakaa esimerkiksi suunnitteluvastuuta niin, että molemmat pääsevät käyttämään vahvuuksiaan?
  • Palautuminen ja työssä jaksaminen: Mitkä asiat tuovat energiaa, mitkä asiat kuormittavat? Onko näiden tekijöiden vaaka tasapainossa? Osaammeko pysähtyä kesken työpäivän? Mitkä asiat vaikuttavat palautumiseen?

Kun opettaja voi hyvin, koko koululla on mahdollisuus kukoistaa!