Positiivinen psykologia arjen voimavarana
3520
post-template-default,single,single-post,postid-3520,single-format-standard,theme-stockholm,qode-social-login-1.1.3,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-1.1,woocommerce-no-js,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Positiivinen psykologia arjen voimavarana

Oletko taas myöhässä töistä, koska lasten vieminen päiväkotiin venyi? Unohtuiko pyykit yöksi koneeseen ja nyt on vain märkiä vaatteita päälle pantavaksi? Kasautuivatko työt niin, että joudut illallakin tarkistamaan sähköposteja? Odottaako kotona tyhjä jääkaappi, nälkäiset lapset ja väsynyt puoliso? Varmastikin tuttua monelle ruuhkavuosien keskellä tuskailevalle.

 

 

 

 

Sain muutama viikko sitten kollegani Susanna Posion kanssa pitää luennon yli kolmellekymmenelle uraäidille Mothers in Business Helsingin After work –tapahtumassa. Luentomme käsitteli positiivista psykologiaa arjen voimavarana.
Tilaisuuden tarkoituksena oli esitellä muutamia työkaluja, joilla ruuhkavuosien kiirettä ja työn ja perheen yhdistämisen painetta voi hieman helpottaa. Oli suuri ilo ja kunnia olla paikalla.
Saamamme palautteen perusteella luento oli ajatuksia herättävä ja osallistujat pääsivät pysähtymään ja miettimään omaa arkeaan ja suhtautumista siihen.

 

Mitä on positiivinen psykologia ja sen työkalut?

 

Positiivinen psykologia on psykologian osa-alue, joka tutkii yksilöiden ja yhteisöjen vahvuuksia ja voimavaroja sekä tekijöitä, jotka vaikuttavat ja edistävät hyvinvointia ja kukoistusta.

Positiivinen psykologia voidaan jakaa kuuteen osa-alueeseen, joita ovat myönteisyys, uppoutuminen, ihmissuhteet, merkitys, aikaansaaminen ja elinvoimaisuus.

 

 

Koulutamme Susannan kanssa erilaisista hyvinvoinnin teemoista, mutta emme keskity hoitamiseen tai terapiaan, vaan tutkitun tiedon jakamiseen ja yksilöiden ja yhteisöjen voimavarojen lisäämiseen.

MIB RY:n After Work luennolla keskityimme itsemyötätuntoon ja työn imuun sekä arjen tuunaamiseen. Itsemyötätunto tutkija Kristin Neffin mukaan on ystävällisyyttä, jaettua ihmisyyttä ja läsnäoloa itseä kohtaan. Meidän tulisi kohdella itseämme rakastavasti ja armollisesti vaikeinakin tilanteina.

Itsemyötätuntoa voi lisätä esimerkiksi puhumalla itselleen kuin puhuisi hyvälle ystävälle. Lempeästi ja kannustavasti. Ruuhkavuosien keskellä, stressaavassa työssä tai vaativassa vanhemmuudessa voi itsemyötätunto unohtua ja kohtelemme itseämme liian ankarasti. Vaikean tilanteen tullen voi itseä lohduttaa lempeillä sanoilla tai jopa kosketuksella.

Kokeile vaikka kehua itseäsi raskaan päivän jälkeen ”Hyvä sinä, selvisit!”. Voit myös tarttua omasta kädestäsi kiinni tai laittaa käden sydämen päälle, kun stressaava hetki on päällä. Kosketuksella on lohduttava vaikutus.

Työn imu ja arjen tuunaus

 

Toinen luentomme teema oli työn imu ja arjen tuunaus. Työn imu on varmasti monelle tuttu termi. Se on tarmokkuuden, omistautumisen ja uppoutumisen kokemista työssä.

Työn imu on tila, joka jatkuu, vaikka työssä tulisikin taukoja tai haasteita. Työn imun kokeminen voi lisätä merkityksellisyyden tunnetta ja työhyvinvointia. Työn imua voi lisätä muokkaamalla ei tuunaamalla työtehtäviä, työhön liittyviä ihmissuhteita tai omia asenteita ja ajatuksia työstä.

Miten pääsisimme arjessa samanlaiseen imuun kuin töissä? Voisimmeko tuunata arkea samalla tavalla kuin töitä? Ainakin kannattaa kokeilla!

 

 

Arjen tuunaus -harjoitus

 

Harjoituksen voit tehdä mielikuvaharjoitteluna tai kirjoittaa asioita ylös paperille. Harjoituksen tekemiseen menee noin kymmenen minuuttia.

  • Mieti jokin tilanne arjessasi, joka on epämiellyttävä tai ei suju kuten haluaisit. Se voi liittyä työn ja kodin yhdistämiseen, vanhemmuuteen, parisuhteeseen tai vaikka omaan ajankäyttöön, mihin vain omassa arjessasi. Millainen tilanne on? Mikä siinä ei toimi? Mitä sinä teet? Mitä muut tekevät? Koita kuvailla tilannetta mahdollisimman tarkasti. Kirjoita ylös myös tuntemuksiasi.
  • Nyt unohda todellisuus hetkeksi ja heittäydy unelmoimaan. Anna itsellesi lupa haaveilla ihannemaailmassa tilanteesta, joka toimii hyvin! Mitä teet? Miten kaikki sujuu? Kuka sinua auttaa? Mitä tunteita tämä herättää? Todellisuus ja unelmat voivat olla hyvinkin kaukana toisistaan, se ei haittaa. Älä mieti esteitä, uskalla unelmoida vapaasti!
  • Tuunaa arkeasi. Nyt on aika toimia ja ottaa ensimmäinen pieni askel kohti ihannetilannetta. Mikä on pienin mahdollinen teko, joka vie tilannetta kohti toimivaa arkea? Mieti liittyykö muutos tehtävään, sosiaalisiin suhteisiin vai omiin ajatuksiin tai asenteisiin. Mitä näistä voisit tuunata? Usein tilanteeseen liittyvät nämä kaikki osat, mutta voit myös yrittää eritellä niitä toisistaan. Valitse sellainen muutos, jonka tiedät voivasi toteuttaa. Aloita pienestä, ja kun ensimmäinen muutos sujuu, voit tehdä harjoituksen uudelleen ja tarttua seuraavaan haasteeseen. Ei kannata ottaa liian isoa palaa kerralla käsittelyyn. Pienilläkin askeleilla on väliä ja muutos voi näkyä vasta jonkin ajan kuluttua.
  • Kun ensimmäinen askel on otettu, muista kiittää itseäsi ja juhlia! Taputa itseäsi olkapäälle ja onnittele: olet matkalla kohti parempaa arkea!

 

 

Muutoksen toteuttaminen ei ole helppoa, varsinkaan silloin kun täytyy huolehtia itsensä lisäksi myös toisista. Muutos voi tarkoittaa myös epämukavuusalueelle astumista ja voi käydä niin, että tarvitaan useampi yritys ja erehdys enne kuin sopiva uusi polku löytyy. Näinä hetkinä älä unohda olla itsellesi lempeä <3

No Comments

Post a Comment