Lisää työhyvinvointia helpolla harjoituksella
21977
post-template-default,single,single-post,postid-21977,single-format-standard,theme-stockholm,qode-social-login-1.1.3,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-1.1,woocommerce-no-js,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive
kolme hyvää asiaa työstä

Lisää työhyvinvointia helpolla harjoituksella

Koronakriisi luo epävarmuutta työrintamalle. Etätyöt voivat aiheuttaa lisäkuormitusta, varsinkin, jos niihin yhdistää lasten kotihoidon tai etäopetuksen valvomisen. Työ, ilman poikkeusolojakin, ei välttämättä ole ihan sellaista kuin haluaisin tehdä. Tai sitten voi olla stressiä tai muuten vain negatiivisia ajatuksia työstä.

 

Meillä voi olla elämässä tilanteita, jolloin työ ei maistu ja siihen on vaikea motivoitua. Toisaalta työ voi olla mukavaa ja palkitsevaa, mutta kyllä hyvääkin voi aina parantaa halutessaan.

Miltä kuulostaisi harjoitus, joka tutkitusti lisää työhyvinvointia? Tämä harjoitus on toistettu useissa tutkimuksissa ja sen vaikutukset ovat olleet positiivisia. Positiivisen psykologian “oppi-isän” amerikkalaisen psykologian professorin Martin Seligmanin mukaan onnellisuuteen vaikuttavat jopa 40% oma ajattelu ja asenne. Voimme vaikuttaa siihen, kuinka optimistisesti tai pessimistisesti ajattelemme asioista tai millaisiin asioihin elämässämme kiinnitämme huomiota. Tekemämme valinnat ja se, kuinka hyvin tunnemme itsemme, vaikuttavat onnellisuuteemme ja hyvinvointiimme. (Seligman 2002).

Kolme hyvää asiaa työstä on harjoitus, jolla voi auttaa omaa ajattelua keskittymään niihin asioihin, jotka on hyvin. Alkuperäisessä interventiossa pyydettiin osallistujia kirjaamaan viikon päätteeksi kymmenen minuutin ajan kolme hyvää asia töissä sekä näistä asioista heränneitä tuntemuksia. Interventio kesti kaiken kaikkiaan kuusi viikkoa. Tutkijat huomasivat, että hyvien asioiden miettiminen nosti osallistujien onnellisuutta ja hyvinvointia. (Chancellor & al. 2014). Olen myös kokeillut tätä harjoitusta itsekin. Voin siis suositella!

Kolme hyvää asiaa työstä -harjoitus

  1. Kirjoita päivittäin tai kerran viikossa kolme hyvää asiaa töistä.
  2. Mikä meni hyvin? Miksi se meni hyvin? Millaisia tunteita tämä herätti tai herättää nyt kirjoittaessa?
  3. Toista interventio kuuden viikon ajan sinulle sopivaan aikaan.

Tarkkaile mitä tapahtuu työhyvinvoinillesi. Itselleni tämä harjoitus teki hyvää varsinkin niissä hetkissä, kun työasiat meinasivat vallata mielen iltaisinkin tai kun jotkut vaikeat tilanteet saattoivat tuntua ylivoimaisilta. Harjoittelun myös saatoin helposti palauttaa onnistumisia ja etenemisiä vaikeissakin tilanteissa. Oma oloni helpottui.

Haastan sinut mukaan kokeilemaan “Kolme hyvää asiaa työstä” -harjoitusta. Olisi kiva kuulla, mitkä asiat sinun työssäsi on hyvin. Jaa kokemuksesi somessa ja käytä hästägiä #kolmehyvääasiaatyöstä .

 

Työn iloa!

Lähteet: 

Martin Seligman, 2002, Aito onnellisuus (Authentic Happiness)

http://sonjalyubomirsky.com/files/2012/09/Chancellor-Layous-Lyubomirsky-2015.pdf

 

kuva: unsplash