Positiivisen johtamisen valmennus

Positiivinen johtaminen lisää työhyvinvointia – Varhaiskasvatuksen johtajat positiivisen johtamisen valmennuksessa

Paraisten varhaiskasvatuksen johtajat ja varajohtajat ovat osallistuneet syksystä 2022 asti Openminds Oy:n järjestämään positiivisen johtamisen valmennukseen. Positiivisen johtamisen valmennuksen tavoitteena on lisätä ja vahvistaa työhyvinvointia, myönteisyyttä ja yhteisöllisyyttä päiväkoteihin. Positiivista johtamista ja työhyvinvoinnin kehittämistä on tehty kaikissa Paraisten päiväkodeissa.

Villa Kamomilla on Paraisten keskustasta muutaman kilometrin päässä sijaitseva kaksikielinen vuoropäiväkoti metsän reunassa. Viihtyisässä ja kodikkaassa päiväkodissa johtajana toimii Monika Karlsson ja varajohtajana Minna Heikkilä, he ovat molemmat osallistuneet valmennukseen työparina. – Parasta antia positiivisen johtamisen valmennuksessa on ollut aika työparin kanssa suunnitella tulevia käytänteitä, he toteavat yhdessä.

Positiivisellajohtamisella tarkoitetaan johtamistapaa, jonka tavoitteena on vahvistaa positiivista vuorovaikutusta, myönteistä ilmapiiriä ja vahvuuksien tunnistamista. Se perustuu positiiviseen psykologiaan sekä humanistiseen ihmiskäsitykseen ja useisiin johtamisteorioihin kuten palvelevaan johtamiseen. Positiivisen johtamisen tavoitteena on lisätä työhyvinvointia, parantaa vuorovaikutusta, lisätä myönteisiä käytänteitä sekä vahvistaa jokaisen työntekijän vahvuuksien hyödyntämistä työssä.

Villa Kamomillan päiväkodissa positiivisen johtamisen keinoja on ollut käytössä pitkään. Openminds Oy:n positiivisen johtamisen valmennus on kuitenkin tuonut vahvistusta työhyvinvoinnin johtamiseen.

– On ollut kiva huomata, että se mitä olemme tehneet on ollut oikein. Tulokset näkyvät ja valmennuksen kautta on tullut uusia käytänteitä, päiväkodin johtaja Karlsson toteaa.

Positiivisen johtamisen valmennuksen kautta nousseet ideat on laitettu heti käytäntöön. 

– Aloitimme työn jo viime kesäkuussa. Syksyllä me johtajat kirjoitimme kaikille työntekijöille kirjeen ja pyysimme heitä kertomaan toiveita työhyvinvoinnin parantamiseksi. Keskeiseksi teemaksi nousi kiireen kesyttäminen ja siihen olemme keskittynyt myös tämän valmennuksen ajan, varajohtaja Heikkilä kertoo.

– Teimme henkilökunnan kanssa päätöksen, että keskitymme kiireen vähentämiseen. Käytännössä tämä näkyy ainakin omassa toiminnassa eli me johtajat olemme myös pyrkineet vähentämään kiirepuhetta ja myös kannustaneet henkilöstöä vähentämään kiireen tuntua työpäivän aikana, tämä on meidän yhteinen tavoite, Karlsson jatkaa. – Teemme myös johtajina työtä sen eteen, että tiedotamme henkilöstöä riittävän ajoissa uusista hankkeista tai muusta, joka saattaa ainakin kuulostaa arkea kuormittavalta. Avainasemassa on avoin kommunikointi kaikessa sekä riittävä ennakointi.

 

Villa Kamomillassa on tehty suunnitelma kiireen kesyttämiseksi

Positiivinen johtaminen ei ole  asioiden käsittelyä ajatuksen tasolla tai teoriassa, vaan se on myös toimintaa ja konkreettisia tekoja. Positiivinen johtamisen valmennus keskittyy vahvistamaan johtajan taitoja avoimen vuorovaikutuksen luomiseen, kannustavan palautteen antamisen, ratkaisujen löytämiseen, myönteisen ilmapiirin lisäämiseen ja vahvuuksien tunnistamiseen. Valmennuksissa käydään läpi mm. arvostavan kohtaamisen vuorovaikutusmalli, tutustutaan VIA-luonteenvahvuuksien hyödyntämiseen työssä ja vahvistetaan johtajan tunnetaitoja, jotka ovat yksi johtajan tärkeimmistä taidoista.

Positiivinen johtaminen näkyy myös päiväkodin arjessa ja rakenteissa. Villa Kamomillassa on aikaa resursoitu erilaisille tiimeille ja suunnittelutyöhön. Jos tiimiajoista ei pidetä kiinni, se vaikuttaa kaikkeen: tiedonkulku takkuaa, tulee epäselvyyden ja kiireen tunnetta. Karlsson ja Heikkilä toteavat molemmat, että yhteinen vapaa keskustelu ja kuulumisten vaihto on yhtä tärkeää. Se luo luottamusta ja yhteisöllisyyttä. Jälleen kerran he toteavat kuin yhdestä suusta, että kaiken avain on avoin kommunikointi.

– Vaatii kommunikointia, se on kaiken perusta. Miten kommunikoimme keskenämme, miten tervehdimme, miten otamme vastaan uusia ihmisiä. Kun tämä on kunnossa voimme alkaa käsitellä isompia asioita.

Millä tavalla Villa Kamomillassa hoidetaan haastavat tilanteet, kun niitä aina jokaisessa työssä tulee esiin?

– Aina pientä valssia ja vatulointia, kun tulee uusia projekteja ja pilotointia. Silloin saattaa tulla hämminkiä. Pitää osataan ennakoida ja varautua hyvissä ajoin. Olemme uskaltaneet ottaa esiin tiimien ajatuksia ja ratkaisuehdotuksia. Johtajan ovi on aina auki ja kannustan avoimuuteen. Uskomme, että jokainen talossa haluaa olla mindful, että on hyvä mieli ja flow, kun lähtee kotiin, päiväkodin johtaja Karlsson kertoo.

Syksyn positiivisen johtamien valmennuksesta oivalluksena löytyi myös työyhteisön voimavarojen tarkastelu. Niitä Karlssonin ja Heikkilän mukaan ovat hauskan pitäminen, nauraminen ja kannustaminen, toistemme kohtaaminen, yhteinen keskustelu ja avoimuus, yhdessä tekeminen tyky-päivät ja nyt siis tavoitteena kiireen vähentäminen.

– Meillä kiva mieli näkyy ja toisia ilahdutetaan esimerkiksi tuomalla jotain hyvää kahvihuoneeseen, ja huomioimme arjessa toisemme. Kahvihuoneessa on rento tunnelma, Heikkilä kertoo.

– Vuoropäiväkodissa emme aina näe toisiamme samaan aikaan. Olemme järjestäneet sellaista tyhy-ohjelmaa, johon voi osallistua vaikka ei olisikaan kaikki paikalla. Olemme mm. arvuuteelleet toistemme vauvakuvia joulukalenterissa, kahvihuoneesta löytyy vahvuuspalapeli sekä hyvän mielen purkki, jonne olemme keräänneet mukavia ajatuksia työstä. Niitä voi lukea sitten pahan päivän tullen. Yhteisöllisyyttä voi toteuttaa myös vaikka kaikki eivät ole paikalla samaan aikaan. Yritämme myös uusille henkilöille muistuttaa myös näistä vanhoista käytänteistä. Välillä ne painuvat unohduksiin, mutta aina silloin tällöin joku nostaa purkin esiin.

Mitä vaikutuksia Villa Kamomillan johtajat ovat huomanneet, kun työyhteisössä on hyödynnetty positiivisen johtamisen keinoja.

– Erilaiset kokeilut näkyvät hyvänä yhteishenkenä. Olemme saaneet palautetta myös sijaisilta ja opiskelijoilta, että meillä kaikki kohdataan ystävällisesti ja avoimesti. Tänne on kiva tulla, Minna Heikkilä kertoo.  

– Johtajan näkökulmasta voisin lisätä, että meillä henkilöstöllä on jaksamista kehittää toimintaa ja myös haastavissa tilanteissa pyritään löytämään ratkaisuja avoimesti. Olemme huomanneet että arkeen kuuluvat yhteiset hankkeet, vahvistavat yhteisöllisyyttä, kun suunnitteluun ja toteutukseen otetaan mukaan koko talon väki, Karlsson lisää.

Positiivisen johtamisen valmennuksessa keskitytään työyhteisön kehittämisen lisäksi myös johtajan oman hyvinvointiin.  – Oman hyvinvoinnin tarkastelu on ollut todella antoisaa, sanoo varajohtaja Minna Heikkilä. 

Mitä positiiviset johtajat Monika Karlsson ja Minna Heikkilät päiväkoti Villa Kamomillasta aikovat tehdä seuraavaksi?

– Ainakin on suunnitteilla positiivisen palautteen ja kiitos kollegalle -kampanja. Tavoitteena on saada joku hymyilemään päivän aikana, lapsi tai aikuinen, Minna Heikkilä vastaa. – Positiivista palautetta on joskus vaikea ottaa vastaan ja siksi sitä pitää harjoitella. Sen ei myöskään pidä olla päälle liimattua vaan aitoa.

– Aiomme keskittyä myös rauhallisuuteen, meillä ei ole kiire tämänkään kanssa, kiteyttää Monika Karlsson.

Kiinnostuitko positiivisen johtamisen valmennuksista? Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!

Share this post

Vastaa

Vastaa